Francis Grasso

Den neste av artistene du skal få en glimt av kommer her, og vi kunne valgt så utrolig mange. Men vi tenkte på han fordi han forandret så mye av DJ-verden, revolusjonerte den til en viss grad, og har gjort det mye mer mainstream enn det var tidligere. Vi snakker naturligvis om Francis Grasso, og faktisk så må du være ganske godt interessert i elektronisk musikk generelt for å vite hvem dette var, fordi han er egentlig ikke så kjent, ikke en gang blant sine egne. Hans status er i hvert fall ikke like høy som den bør være.

Grunnen til at vi sier det er fordi han var faktisk den første DJ som klarte den vanskelige slip-cue manøveren. Det innebar at man kunne ha en kontinuerlig miks av musikk, og selv om Grasso ikke var den første til å forsøke denne teknikken, så var han den første som klarte det så bra og som gjorde det til en standard. Dette er jo svært viktig, det å videreutvikle musikken og teknikken, slik at den hele tiden forbedres og holder seg ny. Om du er på et utested eller et diskotek som har DJ så kan du jo høre dette om du er oppmerksom, og da vet du hvor det kommer fra.

I tillegg så var Grasso en av de første DJ-ene som faktisk responderte til hans publikum. Han så hvordan publikum reagerte til sangene og begynte å respondere deretter slik at det kom en rytme i sangene og at lyden ikke ble så veldig ulik fra sang til sang. Det sikret jo at energien på dansegulvet besto.

Det absolutt viktigste han klarte var å legge to sanger på hverandre slik at man fikk en stabil flyt i musikken og i energien, samtidig som han klarte å matche rytmen og beaten i de to sangene. De er kanskje ikke nødvendig å si, men akkurat det er svært vanskelig å klare og du skal være en svært talentfull artist for å oppnå det. Nå har det jo blitt standard, men i hans tid så var det jo noe nytt. Det er det samme som «moon walk» fra Michael Jackson i dag ikke blir sett på som noe spesielt, men da det ble sett for første gang så var det noe av de sykeste verden hadde sett. I hvert fall innen dansing. Så det er lett å undervurdere det som har kommet tidligere, men i visse tilfeller bør vi unngå akkurat det.